loading
بازرگانی بهشت سبز ترشیز

سفارت ایران در مسکو در یادداشتی رسمی نسبت به ممنوعیت واردات محصولات صیفی ایران به روسیه توضیحاتی ارائه کرد.

سفارت کشورمان در روسیه در واکنش به اخبار منتشره پیرامون ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی کشورمان به روسیه، بیانیه‌ای منتشر کرده‌ است که در ادامه متن کامل آن را می‌خوانید:

تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی بین کشورها دارای شرایط و مقررات خاص خود است و بسته به نوع کالا ممکن است سازمان های مختلف دو کشور در زمینه تنظیم استانداردها و همچنین نظارت بر اجرای آن استانداردها دخیل بوده و با یکدیگر در ارتباط باشند.

در رابطه با استاندارهای مربوط به تجارت محصولات دامی، لبنی و محصولات کشاورزی، مستمرا بین سرویس فدرال نظارت به بهداشت دامی و گیاهی روسیه با نهادهای متناظر ایرانی آن، شامل سازمان دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات ایران به طور مستقیم و یا از کانل دیپلماتیک مکاتبه صورت می گیرد. در این مکاتبات، طرفین با اعلام دقیق موارد نقض مقررات قرنطینه ای و بهداشتی، از طرف مقابل درخواست می کنند ضمن نظارت دقیق تر بر اجرای استانداردها، اقدامات خود برای جلوگیری از تکرار نقض قوانین و مقررات بهداشتی در حوزه مربوطه را اعلام نمایند.

در خردادماه سال جاری، سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه طی نامه های به عنوان وزارت جهاد کشاورزی ایران با اعلام ایجاد تغییرات در قوانین و مقررات این کشور در رابطه با مصرف سموم در کشاورزی، پیش نویس پروتکل همکاری در زمینه استفاده بی خطر از سموم علفکش و آفتکش را ارسال نموده و خواهان برگزاری مذاکرات بر روی متن آن گردید.

سفارت جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای به تاریخ ۲۱/۳/۱۴۰۰ ضمن ارسال پیش نویس این پروتکل به وزارت جهاد کشاورزی (از طریق وزارت امور خارجه)، در انتهای نامه تاکید کرد: «با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم رعایت قواعد و مقررات مربوط به بهداشت گیاهی در صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به روسیه، خواهشمند است موضوع به فوریت پیگیری و نتیجه به این نمایندگی اعلام گردد».

سفارت از تاریخ یادشده طی نامه های عدیده و همچنین تماس های تلفنی با نهادهای ذیربط داخلی، ضمن هشدار در خصوص عواقب عدم رعایت استانداردهای بهداشتی در برخی محصولات، به کرات نسبت به امکان ممنوع شدن صادرات برخی از محصولات کشاورزی ایران به روسیه و اتحادیه اوراسیا، هشدار داده و مکررا درخواست می نمود که ضمن اعمال نظارت دقیق تر در صدور گواهی های بهداشتی محصولات صادراتی، مذاکره در زمینه پروتکل پیشنهادی آغاز گردد.

در نهایت پس از ۴۸ مکاتبه این سفارت در زمینه موارد نقض مقررات بهداشتی و هشدارهای مکرر، اولین دور از مذاکرات بین طرفین در تاریخ ۴/۸/۱۴۰۰ برگزار گردید. طرف روسی هم در جلسه مذاکرات و هم در مکاتبات بعدی به صراحت اعلام کرد در صورت تکرار موارد نقض، رژیم ممنوعیت موقت بر ورود برخی از محصولات کشاورزی ایران به خاک روسیه را مورد بررسی قرار خواهد داد. طرف ایرانی نیز تدابیرخود برای جلوگیری از موارد نقض مقررات را اعلام کرد. از جمله این اقدامات، تعطیل کردن تعدادی از آزمایشگاه های بخش خصوصی است که برای کالاهای فاقد استاندارد، گواهی بهداشتی صادر کرده بودند.

یکی از موانع موجود در سر راه مذاکرات مربوط به پروتکل پیشنهادی طرف روسی، آن است که موضوعات این سند صرفا در حوزه صلاحیت این دو سازمان ایرانی و روسی نیست بلکه نهادهای دیگری همچون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز باید هم در روند مذاکرات و هم در اجرای مقررات مشارکت و نظارت نمایند. متاسفانه طی ماه های گذشته، علیرغم پیگیری های مکرر این سفارت و وزارت امور خارجه کشورمان، هنوز سازمان هایی که حضور آنان در این روند ضروری است از خود مشارکت نشان نداده اند.

اعمال رژیم ممنوعیت موقت بر ورود برخی محصولات کشاورزی دیگر کشورها به روسیه توسط نهادهای ذیربط نظارتی این کشور، امری است که طی سال های گذشته شاهد آن بوده ایم. پیش از اعمال ممنوعیت بر واردات فلفل از ایران، ورود تعدادی از محصولات کشاورزی ترکیه نیز به روسیه ممنوع گردیده است و در خبر مربوط به آن، اعلام شده بود این ممنوعیت به دلیل خودداری کشور یادشده از امضاء پروتکل استفاده بی خطر از سموم علفکش و آفتکش و وجود آثار سموم در این محصولات بوده است.

پیگیری های مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برای جلوگیری از ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی کشورمان به روسیه طی ماه های گذشته و هشدارهای مکرری که بارها به صورت کتبی در قالب نامه ها و گزارش ها به نهادهای ذیربط ارسال می شد، برای جلوگیری از ورود لطمه به تولیدکنندگان، تجار و تمامی افراد و بخش هایی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از آن منتفع می شوند و در نهایت با هدف حفظ و گسترش حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه بوده است.

.در سال ۲۰۲۰ صادرات ایران با رشد ۱۰۵ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن، از رقم ۳۹۰ میلیون دلار به ۷۹۵ میلیون دلار رسید و در سال جاری میلادی نیز با توجه به روند مطلوب و آمارهای رسمی گمرک روسیه، انتظار می رود که صادرات ایران به این کشور، حداقل به یک میلیارد دلار برسد. علاوه بر تلاش هایی که برای رفع موانع زیرساختی صورت می گیرد، کیفیت بسیار خوب و توان رقابتی محصولات ایرانی موجب شده است که در دو سال گذشته ایران به سرعت سهم خود در بازار این کشور را افزایش دهد. در این میان، وجود برخی موارد نقض استاندارد همانگونه که در مورد محصولات سایر کشورها نیز امری طبیعی است، ممکن است در محصولات ایرانی نیز رخ دهد. برقراری مجدد صادرات محصول یادشده به روسیه به طور جدی از سوی این سفارت در دست پیگیری است و امیدواریم با مشارکت همه بخش های ذیربط دولتی و خصوصی روند مطلوب و رو به رشد صادرات ایران تقویت گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call nowwhats-app